Wednesday 12 October 2016

RS150R serba lengkap dan sempurna


 
RS150R 
 
 
KAPCAI premium 150cc pertama dari Honda RS150R kini telah mula memenuhi jalan raya membuktikan jentera dua roda ini sememangnya dinantikan peminat Honda sedia ada mahu pun yang baharu.

Dilancarkan Ogos lalu beberapa ciri premium terdapat pada jentera ini adalah enjin DOHC 150cc yang mampu menghasilkan kuasa maksimum 11.5kW (15.6PS) pada 9,000 rpm dan juga 13.5N/m tork maksimum pada 6,500 rpm.

Segala kuasa ini dipindahkan dengan pertolongan transmisi manual 6 kelajuan. Sistem bahan api PGM-FI (Suntikan Bahan Api Terancang) membantu dalam pergerakan jentera ini yang juga mampu menjimatkan kegunaan petrol dan juga mesra alam. Boleh dikatakan produk Boon Siew Honda terbaharu ini memiliki pakej lengkap dan sempurna bagi mereka yang sememangnya menantikan jentera kapcai 150cc.


MUDAH DIKAWAL

Itu hanyalah penerangan atas kertas dan pandangan kasar, bagaimana pula prestasi dimiliki RS150R ini adakah hanya gah pada cerita mahu pun prestasi lampau berdasarkan keluaran sebelum ini.

Penulis yang diberikan peluang menunggang uji jentera ini, minggu lalu dapat melihat  reka bentuk jentera ini sangat moden dan agresif lantas laluan ibu kota yang sibuk dengan kesesakan lalu lintas menjadi cabaran pertama.

Tahap pengawalan dan juga saiz motor ini amat sesuai untuk kawasan dalam bandar, tiada masalah untuk mengendalikan jentera dua roda ini, dengan pertukaran gear yang lancar dan peranan brek depan serta belakang memainkan peranan kapcai ini dapat mencelah antara kereta-kereta dengan senang dan berjaya mengelakkan sesakan lalu lintas.


LANCAR DAN SELESA

Selepas berjaya melepasi kesesakan lalu-lintas, laluan lebuh raya dari Tol Sungai Besi menuju Seremban menjadi cabaran seterusnya RS150R membuktikan kuasa pecutan dan kestabilan ketika memecut.

Kemampuan RS150R sememangnya terserlah ketika mencecah 9000 RPM dan bermain sehingga gear ke-6, pertukaran gear begitu lancar dan selesa. Gandingan enjin dan transmisi Honda ini berjaya membuat saya tersenyum-senyum, lebih-lebih lagi bila melihat meter rpm digital canggih yang menunjukkan kelajuan 120km/j dan posisi gear ke-6. Sangat memuaskan.

Dengan enjin DOHC, jentera ini mungkin mampu dibawa dengan lebih laju (anggaran sekitar 135km/j) tetapi pada pendapat saya, motor ini direka khas lebih untuk penggunaan optimum dari kelajuan maksimum.

Suspensi teleskopik depan dan monoshock belakang yang moden berjaya menyerap segala ketidaksempurnaan jalan raya. Tiada rasa goyang membuat penulis bertambah yakin dan senang hati dalam apa jua situasi di jalan yang lengang mahupun jalan berlekuk. Sungguh stabil.

Bagi sebuah kapcai 150cc, pakej tayar telah dipasang agak besar (90/80-17 46P untuk tayar depan dan 120/70-17 58P untuk tayar belakang) yang memberi rasa sangat selesa dan positif serta menambahkan lagi imej ‘sporty’.

Dalam tempoh lima hari bersama RS150R ini, penulis dapat merasakan bahawa cub premium pertama hasil ini adalah pakej jentera yang sangat bagus.

Prestasi agak optimum  memberikan rasa yang selesa dan pada masa sama, rupa menarik jika dibandingkan secara kasar dengan kapcai-kapcai moden yang lain.


SPESIFIKASI HONDA RS150R

ENJIN: Suntikan bahan api PGM-FI berkapasiti 150cc DOHC
KUASA MAX : 15.4hp @ 9,000rpm
TORK MAX : 13.5Nm @ 6,500rpm
TRANSMISI :  6-kelajuan
KAPASITI TANGKI :  4.5 Liter
BERAT : 123KG
SUSPENSI:  Teleskopik (depan) / Monoshock (belakang)
HARGA : RM8,213.94 hingga RM8,372.94 (termasuk GST, tanpa insurans)


--- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment

Y Suku vs RXZ

Sejauh mana populariti Ysuku dan RXZ. Kedua-dua jentera 2 roda ini ada peminat tersendiri. Keduanya dikeluarkan oleh Yahama. Y15 atau dikena...